Monday, May 23, 2011

kenangan 5 hari

hai. agak lama saya tidak update blog ni..xtau la kenapa. maklumlah, baru je tamat pengajian, agak busy dgn final exam..kurang lebih dah nak sebulan la cuti..hari2 tempuh jadual hidup yang sama.. kali ni, saya nak cerita sedikit pengalaman kerja selama 5 hari.. dah beberapa hari cuti, nak try la cari kerja, nak tambah2 duit belanja.. lps je cari, dapat lah kerja kat NSK kat Kuchai lama. kalau nak tgok pada gaji, mmg agak lumayan la, rm750 sebulan dan sehari akan wajib ot 3 jam. kerja sebagai cashier. dalam masa 5 hari bekerja, mcm2 pengalaman yg dapat.. masa kerja, macam kita berada di negara asing. tuan2 nak tahu kenapa? hampir 90% pembeli kat situ berbangsa cina. bukan saya nak mengajar sesiapa bersifat perkauman tapi kat sini saya nak ingat kan bahawa pentingnya kita menegakkan bangsa kita. semasa saya kerja, saya terpaksa melayan kerenah mereka yang sgt cetek dalam berbudi bahasa. saya mampu bersabar kerana itulah pengalaman. kene marah itu perkara biasa. kalau campur kan buah dgn sayur konfom marah2. duit main campak2 je..itu semua dah biasa. ehmm, namun kerja kat sini tidak bertahan lama, bukan kerana tidak tahan bekerja di sini tetapi ada perkara lain berlaku dan tidak boleh di elakkan. pagi hari ke6 kerja, keluar je rumah tgok2 motor dah xde, mula2 ingat kan ada org curi, rupa-rupanya motor saya dirampas DBKL sebab kesalahan meletakkan kenderaan didepan rumah flat. dan saya dikena kan kompaun rm500. time ni rasa sedih sgt2, rasa kerja 13jam sehari xberbaloi. bayangkan, baru kerja 5 hari yg gaji xsampai berapa, dah kene sediakan duit rm500, mmg sgt tidak berbaloi. time tu saya amik keputusan berhenti kerja sebab saya perlu cari kerja yg lebih mudah saya pergi seandainya motor saya jadi apa2. sebagai  contoh kene tarik DBKL ke, rosak ke, minyak kene curi ke dll. lepas ni harap2 hari2 mendatang akan berlaku dengan baik. tq.

1 comment:

  1. Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
    Jika ya, silahkan kunjungi website kami www.kumpulbagi.com atau www.facebook.com/kumpulbagi/ untuk info selengkapnya.

    Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto, music, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

    ReplyDelete